What does work mean? An approach to the vision of freelance workers about work activity

Authors

  • Ducange Médor Doctorado en Gestión de la Educación Superior, Universidad de Guadalajara, Mexico.

DOI:

https://doi.org/10.32870/espiral.v23i67.4252

Keywords:

work, autonomy, creativity, self-care, self-fulfillment

Abstract

In this paper it’s presented and interpreted the idea of a group of independent workers about work. The aim is to understand what does work mean to them. The data come from an ongoing investigation in which to know the process by which audiovisual professionals become independent and their assessment of their experience as autonomous is sought. The investigation is carried on twenty one in depth interviews and the observation of blogs and Facebook communities where they share perceptions about the work’s world. The conclusion is that, while they perceive wage labor as a limitation to freedom and well-being, these professionals conceive their creative work as the most complete and enjoyable way of expression of themselves. Thus, this article originally contributes to the realm of studies on the new realities and identities related to work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ducange Médor, Doctorado en Gestión de la Educación Superior, Universidad de Guadalajara, Mexico.

Professor-Researcher at Doctorado en Gestión de la Educación Superior, Universidad de Guadalajara, Mexico.

References

Adorno, T. (1987). Minima moralia. Relexiones desde la vida dañada. Madrid: Taurus.

Alonso, L., y Callejo, J. (1999). “El análisis del discurso: del posmodernismo a las razones prácticas”. Revista Espa- ñola de Investigaciones Sociológicas, (88), 37-73.

Beaucage, A., y Bellemare, G. (2007). “La diversité du succès des travailleurs autonomes”. Recherches sociographiques, (2), 11-36.

Benz, M. y Frey, B. (2004). “Being independent raises hap- piness at work”. Swedish Economic Policy Review, (11), 95-134.

–––––– (2008). “Being independent is a great thing: sub- jective evaluations of self-employment and hierarchy”. Economica, (75), 362-383.

Bologna, S. (2006). Crisis de la clase media y posfordismo.

Madrid: Akal.

Buscatto, M. (2004). “De la vocation artistique au travail musical: tensions, compromis et ambivalences chez les musiciens de jazz”. Sogiologie de l´art, 5(3), 35-56.

Coulangeon, P. (2004). “L´expérience de la précatiré dans les professions artistiques. Le cas des musiciens inter- prètes”. Sogiologie de l´art, 5(3), 77-110.

Deci, E., y Ryan, R. (2000). “The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior”. Psychological Inquiry, 11(2), 227-268.

–––––– y Vansteenkiste, M. (2004). “Self-Determination Theory and basic need satisfaction: understanding human development in positive psychology”. Ricerche di Psicologia, 27(1), 23-40.

De la Garza, E. (2001). “El futuro del trabajo-el trabajo del futuro”, en E. De la Garza, y J. C. Nefta (comps.), El trabajo del futuro. El futuro del trabajo (pp. 11-31). Buenos Aires: CLACSO.

Elias, N. (2010). Sobre el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.

Facebook (08 de septiembre de 2015). “Mundo Godí- nez” (información en grupo de red social). Recu- perado de: https://www.facebook.com/Mundo- God%C3%ADnez-263313930476029/timeline/

Frey, B., Benz, M., y Stutzer, A. (2004). “Introducing proce- dural utility: Not only what, but also how matters”. Jour- nal of Institutional and Theoretical Economics, /60(3), 377-

Recuperado de: www.bsfrey.ch/articles/406_04.pdf

Gerber, V., y Pinochet, C. (2012). “La era de la colaboración. Mapa abreviado de nuevas estrategias artísticas”, en

N. García Canclini, F. Cruces, y M. Urteaga (coords.), Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales (pp. 45-63). Madrid: Ariel.

Fleishman, M. (2004). Tu carrera como freelance. Barcelona: Divine Egg.

Foucault, M. (1999). “La ética del cuidado de sí como prác- tica de la libertad”, en, Estética, ética y hermenéutica (pp. 393- 415). Barcelona: Paidós.

–––––– (2001). L´Hermeneutique du sujet. Cours au Collège de France, 1981-1982. París: Haute Études/Gallimard/Seuil.

Los Godínez (2014). “Godinean Rhapsody (Yo no soy Godínez)”, en, El lado oscuro de la oficina (grabación audiovisual, disco compacto). México: Casete.

Machado, J. (2007). Chollos, chapuzas, changas. Jóvenes, trabajo precario y futuro. Barcelona: Anthropos/UAM.

Marzano, M. (2008). “Nouvelles formes d´exploitation”.

Cités, (35), 111-122.

–––––– (2011). Programados para triunfar. Nuevo capitalismo, gestión empresarial y vida privada. México: Tusquets.

Mayer, U. (2004). “Whose lives? How history, society, and institutions define and shape life courses". Research in human development, I(3), 161-187.

Médor, D. (2014a). Entrevista personal realizada a Karim.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014b). Entrevista personal realizada a Mario.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014c). Entrevista personal realizada a Marú. Gua- dalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014d). Entrevista personal realizada a Selestina.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014e). Entrevista personal realizada a Susana.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014f). Entrevista personal realizada a Erika. Gua- dalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014g). Entrevista personal realizada a Julieta.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014h). Entrevista personal realizada a Emmanuel.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2014i). Entrevista personal realizada a Gilberto.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2015a). Entrevista personal realizada a Julio. Gua- dalajara, Jalisco, México.

–––––– (2015b). Entrevista personal realizada a María.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2015c). Entrevista personal realizada a Angel.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2015d). Entrevista personal realizada a Margarita.

Guadalajara, Jalisco, México.

–––––– (2015e). Entrevista personal realizada a Itzel. Gua- dalajara, Jalisco, México.

Menger, P. (1991). “Le marché du travail artistique et la socialisation du risque. Le cas des arts du spectacle”. Revue Française de Sociologie, (32), 61-47.

–––––– (01 de julio de 2009). “La création comme un travail. Qu´est-ce que la sociologie de l´art II”. La vie des idées. Recuperado de: www.laviedesidees.fr/La-creation- comme-un-travail.html

–––––– (2014). La différence, la concurrence et la disproportion. Sociologie du travail créateur (lección inaugural pronun- ciada el 9 de enero de 2014). París: Collége de France. Recuperado de http://books.openedition.org/cdf/3614

Nietzsche, F. (2001). La gaya ciencia. Madrid: AKAL.

Pinto, J. (2015). Manual del godínez. Guía ilustrada para

sobrevivir en la oficina. México: Aguilar.

Ruiz, J. (2009). “Análisis sociológico del discurso: métodos y lógicas”. Forum: Qualitative Social Research, /0(2). Recuperado de: http://www.qualitative-research.net/

Ryan, R., y Deci, E. (2000). “The darker and brighter sides of human existence: basic psychological needs as a unifying concept”. Psychological Inquiry, 11(4), 319-338.

Sánchez-Escuer, S. (2013). Apuntes de una oveja freelancera.

México: Planeta.

Steiner, L., y Schneider, L. (2012). The Happy Artist?: An Empirical Application of the Work-Preference Model. Berlín: German Institute for Economic Research, SOEP Papers. Recuperado de: www.diw.de/sixcms/detail. php?id=392828

Thoemmes, J., Kanzari, R., y Escarboutel, M. (2011). “Tem- poralités des cadres et malaise au travail”. Interventions Economiques. Papers in Political Economy, (43). Recu- perado de: http://interventionseconomiques.revues. org/1401

Urteaga, M. (2012). “De jóvenes contemporáneos: Trendys, emprendedores y empresarios culturales”, en N. García Canclini, F. Cruces, y M. Urteaga (coords.), Jóvenes, cul- turas urbanas y redes digitales (pp. 25-44). Madrid: Ariel. Yvon, F., y Clot, Y. (2001). “Le travail en moins. Une appro-

che psychologique de l´activité”. Cités, 4(8), 63-73.

Published

2016-07-04

How to Cite

Médor, D. (2016). What does work mean? An approach to the vision of freelance workers about work activity. Espiral Estudios Sobre Estado Y Sociedad (eISSN: 2594-021X), 23(67), 203-237. https://doi.org/10.32870/espiral.v23i67.4252