Cristeros and hierarchy: variations of the same topic

Authors

  • Agustín Vaca Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), and El Colegio de Jalisco, Mexico.

DOI:

https://doi.org/10.32870/espiral.v23i66.4310

Keywords:

Cristiada, martyrdom, defeat, communism, Church

Abstract

The aim of this article is to explore deep into the relations established between the most recalcitrant soldiers of Jesus Christ and the group of pacifist bishops who assumed the direction of the Mexican Catholic Church just before the concretion of the informal pact of pacification between the Mexican Episcopate and the Mexican government. Applying the procedures of discourse analysis to the texts published by rebels as well as clergy men before and after the civil war, its made an attempt to follow the discursive changes that clerical authorities gradually introduced to convince the cristeros that although they were forced to abandon the arms before overthrowing President Calles, thanks to them Mexico was saved to fall into the claws of a communist regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Vaca, Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), and El Colegio de Jalisco, Mexico.

Professor-Researcher at Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), and El Colegio de Jalisco, Mexico.

References

Acevedo, A. (1954). “Dónde y cómo se inició el movimiento cristero. 22 de agosto de 1926, Valparaíso, Zac.”. David, iii(25), 1-9.

Bailey, D. (1974). ¡Viva Cristo Rey! The Cristero Rebellion and the Church- State Conflict in Mexico. Austin: University of Texas Press.

Barbosa Guzmán, F. (1988). Jalisco desde la Revolución. La Iglesia y el Gobierno civil. Guadalajara: Gobierno del Estado de Jalisco-Universidad de Guadalajara.

Blancarte, R. (1992). Historia de la Iglesia católica en México. México: fce.

Buttler, M. (2004). Popular Piety and Political Identity in Mexico’s Cristero Rebellion: Michoacán, 1927-29. Gran Bretaña: The British Academy-Oxford University Press. Camberos Vizcaíno, V. (1966). Francisco el Grande. México: Jus.

Ceballos Ramírez, M. (1991). El catolicismo social de la Iglesia. Un tercero en discordia Rerum Novarum, la “cuestión social” y la movilización de los católicos mexicanos (1891-1911). México: El Colegio de México.

David (1952a). “El Cristo de los cristeros”, i(1), 1-2.

David (1952b). “Presentándonos”, i(1), 2.

Degollado Guízar, J. (1952a). “A Cristo Rey”. David, i(3), 34.

–––––– (1952b). “Cómo nació la Legión de Cristo Rey y Santa María de Guadalupe”. David, i(17), 271.

–––––– (1953). “El que tiene confianza en Dios nunca se ve defraudado. (Provervio) [sic.]”. David, i(8), 123. Fernández Chaves, F. (2002). “El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación”. Revista de Ciencias Sociales, (junio). Recuperado de: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=15309604

Fortuny Loret de Mola, P. (coord.). (1999). Creyentes y creencias en Guadalajara. México: ciesas-inah.

García Cantú, G. (1986). El socialismo en México Siglo xix. México: Era.

Ghiglione, R., Beauvois, J. L., Chabrol, C., y Trognon, A. (1980). Manuel d’analyse de contenu. Paris: Armand Colin.

González, F. M. (2001). Matar y morir por Cristo Rey. Aspectos de la Cristiada. México: iis, unam-Plaza y Valdez.

Gram, J. (1983). Héctor. Novela histórica cristera. México: Jus. Guízar, F. J. (1952). “Por qué fuimos a la lucha”. David, i(1), 3.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2008). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

El Informador (2 de mayo de 1921). “Otra vez la bandera roja ondea sobre la Catedral de México”, pp. 1 y 8.

El Informador (27 de marzo de 1922). “Matanza de católicos por los bolshevikis [sic]”, p. 1.

Manríquez y Zárate, J. J. (1952). “Levántate, pueblo Mexicano”. David, i(6), 91-93.

Martínez, L. M. (1956). “Oración fúnebre… Por el m. i. Sr. Canónigo de la Catedral de Morelia… posteriormente Arzobispo Primado de México”. David, ii(46), 350-354.

Medina González, M. C. (coord.). (2007). Una puerta abierta a la libertad religiosa. (México a quince años de las reformas constitucionales en materia religiosa 1992-2007). México: Secretaría de Gobernación.

Meyer, J. (1973-1974). La Cristiada. México: Siglo xxi.

Muriá, J. M. (dir.). (1982). Historia de Jalisco. Guadalajara: Unidad Editorial.

Nava Hernández, E. (1999). Isaac Arriaga. El humanismo militante. Morelia: Universidad Michoacana San Nicolás de Hidalgo. Recuperado de: http://dieumsnh.qfb. umich.mx/ChicagoAPA/desc/EL%20HUMANISMO%20MILITANTE%20%20%28ISAAC%20ARRIAGA%29.pdf#page=37&zoom=auto,0,111

Navarro, M. (1954). “Los cristeros. Oración fúnebre pronunciada en la Basílica de Guadalupe por el m. r. p. p. g. Fr… o. P… Diciembre 18 de 1951”. David, ii(29), 65-69.

O’Dogherty, L. (2001). De urnas y sotanas. El Partido Católico Nacional en Jalisco. México: conaculta.

Olivera Sedano, A. (1966). Aspectos del conflicto religioso de 1926 a 1929. Sus antecedentes y consecuencias. México: inah.

Orozco y Jiménez, F. (1927). xvii Carta pastoral. Recuperado de: http://www.oremosjuntos.com/SantoralLatino/ FranciscoOrozcoJimenez.html

–––––– (1962). “El pueblo católico no buscó arreglos. Testimonio de prelados que sí sufrieron la persecución en México”. David, vi(122), 24-27.

Ortiz, J. (1952). “Anécdotas y sucedidos. Lo que vi en la Guardia Nacional (Cristeros)”. David, i(7), 109.

Ortiz Aguilar, C. (8 de octubre de 2000). “Fue puesta ya la primera piedra del Santuario”. Semanario, p. 12.

Quirk, R. (1973). The Mexican Revolution and the Catholic Church 1910-1929. Bloomington: Indiana University Press.

Ramírez, D. G. (1983). Héctor. Novela histórica cristera.México: Jus.

Rius Facius, A. (1966). Méjico cristero. Historia de la acjm 1925 a 1931. México: Patria.

Rivero del Val, J. (1970). Entre las patas de los caballos. México: Jus.

Robin, R., y Angenot, M. (1985). “L’inscription du discours social dans le texte littéraire”. Sociocriticism, (1), 53-82. Romero de Solís, J. M. (2006). El aguijón del espíritu. Historia contemporánea de la Iglesia en México (1892-1992). México: Instituto Mexicano de Doctrina Social Católica-Archivo Histórico del Municipio de Colima-Universidad de Colima.

Téllez, J. (1955). “Discurso de clausura de la Primera Convención pronunciado por el señor… el 23 de enero de 1955”. David, ii(31), 108-110.

Vaca, A. (1998). Los silencios de la historia: las cristeras. Zapo- pan: El Colegio de Jalisco.

Venes Matién, V. (1952a). “Agosto de 1926”. David, i(1), 11-12.

–––––– (1952b). “Vivaqueando”. David, i(12), 193.

–––––– (1954). “¿Licenciamiento o rendición? ‘Agosto 15 de 1929 xxv años’. El callismo exigió rendición incondicional para humillar a quien no pudo vencer”. David, iii(25), 11-16.

Yerena, M. (1957). “‘No fueron inútiles aquella invocación y aquella firmeza’. Síntesis de los conceptos expresados por el e. Sr. Obispo de Huejutla Dr. D. Manuel Yerena, en la festividad cristera celebrada en el Cubilete el día 4 de noviembre de 1956”. David, iii(57), 133 y 134.

Published

2016-04-05

How to Cite

Vaca, A. (2016). Cristeros and hierarchy: variations of the same topic. Espiral Estudios Sobre Estado Y Sociedad (eISSN: 2594-021X), 23(66), 121-153. https://doi.org/10.32870/espiral.v23i66.4310