Individualization processes in different cultural contexts: adolescents in Mexico and Germany
DOI:
https://doi.org/10.32870/espiral.v23i67.4309Keywords:
identity, individualization, adolescents, reflexive modernity, culture.Abstract
This article explores the major distinctions that mark the process of individualization of two groups of teenagers from different socio-cultural contexts located in Guadalajara (Mexico) and Bremen (Germany). The study explores some peculiarities in the process of individualization that acquire meaning in the light of the conditions and cultural contexts in which young people develop their lives. The theoretical framing formed the sociological concepts proposed by Beck, Giddens, Lash (1997) that refer to the process of individualization that acquire as guiding reference for understanding the construction of youth identities and the different ways in which adolescents today stick to the society. The methodological design was the case study with embedded units of analysis (Yin, 1994) using the interview as the main instrument of data collection.Downloads
References
Ayala, S. (2001). “La deserción escolar: ¿un callejón sin salida?”, en E. Matute, y R. M. Romo (coords.), Los retos en la educación del siglo XXI (pp. 77-101). Guadalajara: U. de G.
Banco Mundial (s/f). Gasto en investigación y desarrollo (% del PIB). Recuperado de: http://datos.bancomundial.org/ indicador/GB.XPD.RSDV.GD.ZS
Beck, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo
XXI.
–––––– y Beck-Gernsheim, E. (2002). Institutionalized Indivi- dualism and its Social and Political Consequences. Londres: Sage.
–––––– Giddens, A., y Lash, S. (1997). La modernización relexiva. Políticas, tradición y estética en el orden social moderno. Buenos Aires: Alianza.
Beck-Gernsheim, E. (2000). Was kommt nach der Familie?: Einblicke in nuen Lebensformen. Alemania: Taschenbuch. Brater, M. (2002). “Escuela y formación bajo el signo de la individualización”, en U. Beck (comp.), Los hijos de
la libertad (pp. 126-151). México: Fondo de Cultura Económica.
Briceño, G. (2011). “Deserción escolar y migración: corre- latos de la realidad mexicana”, en G. Briceño (coord.), Migración: desafíos y posibilidades (pp. 85-99). México: DAAD, Goethe Institut y APERFA.
–––––– (2012a). Entrevista personal realizada a Inge, ado- lescente de 14 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012b). Entrevista personal realizada a Viktoria, adolescente de 17 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012c). Entrevista personal realizada a Klaus, adolescente de 14 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012d). Entrevista personal realizada a Magdalena, adolescente de 17 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012e). Entrevista personal realizada a María, adolescente de 13 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012f). Entrevista personal realizada a Helen, adolescente de 14 años. Bremen, Alemania.
–––––– (2012g). Entrevista personal realizada a Inke, ado- lescente de 13 años. Bremen, Alemania.
Datenreport (2014). Datenreport. Der Stiftung Weltbevölke- rung. Soziale und demographische daten weltweit. Recu- perado de: http://www.weltbevoelkerung.de/fileadmin/ content/PDF/Datenreport_2014_Stiftung_Weltbevo- elkerung.pdf
Deutschland Magazin (s/f). "Gesellschaft & lntegration". Recuperado de: https://www.deutschland.de/de/topic/ leben/gesellschaft-integration
Diario Oficial de la Federación (30 de abril de 2014). Programa
Nacional de Juventud 2014-2018. México: Segob.
Die Welt (01 de agosto de 2013). “Das Geld hält Deutsche vom Kinderkriegen ab”. Recuperado de: http://www. welt.de/politik/deutschland/article118587583/Das- Geld-haelt-Deutsche-vom-Kinderkriegen-ab.html
Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa.
Fundación Mexicana para el Fomento de la Lectura, A. C. (2012). Encuesta Nacional de Lectura 2012. México: FunLectura.
Instituto Mexicano de la Juventud (2012). Encuesta Nacional de Valores en Juventud. México: UNAM, IMJUVE. Recu- perado de: www.imjuventud.gob.mx/imgs/uploads/ ENVAJ_2012.pdf
Kroger, J. (2003). “Identity development during adoles- cence”, en G. R. Adams, y M. D. Berzonsky (eds.), Blackwell handbook of adolescence (pp. 205-226). Malden: Blackwell.
Lash, S. (2003). "Reflexivity as Non-Linearity". Theory, Cul- ture & Society, 20(2), 49-58.
Marcia, J. E. (1993). “The relational roots of identity”, en J. Kroger (ed.), Discussions on ego identity (pp. 101-120). Hillsdale: Erlbaum.
Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.
Morduchowicz, R. (2004). El capital cultural de los jóvenes.
Argentina: FCE.
Meza, G. L., y Pederzini, V. C. (2008). “Migración internacio- nal y escolaridad como medios alternativos de movilidad social: el caso de México”. Estudios Económicos, (número extraordinario), 163-206.
Papalia, D. E., Wendkos, S. O., y Feldman, R. D. (2010). Desarrollo humano. México: Interamericana Mc Graw Hill Editores.
Reyes, J. A. (2009). Adolescencia entre muros. Escuela secun- daria y la construcción de identidades juveniles. México: FLACSO.
Ruiz, M. E., y Briceño, G. (2005). “La interdisciplinariedad en los estudios de la subjetividad: nuevos paradigmas en las ciencias sociales”, en E. M. Ruiz (coord.), Inter- disciplinariedad (pp. 19-39). Guadalajara: Universidad de Guadalajara/DEES.
OCDE (2013). Education at a Glance 2013. Indicadores y anexos. Tabla C1.1ª. Recuperado de: http://www.oecd. org/edu/educationataglance2013-indicatorsandannexes. htm#ChapterC
Schmaus, S. (2014). “Wie leben junge Menschen in Deutsch- land?”. DW. Recuperado de: http://www.dw.com/de/ wie-leben-junge-menschen-in-deutschland/a-18077083
Stake, R. E. (2000). “Case studies”, en N. K. Denzin, y Y.
S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research (pp. 435-453). Thousand Oaks: Sage.
Tiramonti, G. (2004). “Una nueva cartografía de sentidos para la escuela”, en G. Tiramonti (comp.), La trama de la desigualdad educativa: mutaciones recientes en la escuela media (pp. 101-118). Buenos Aires: Manantial.
Twenge, J. M., y Campbell, W. K. (2009). The Narcissism Epidemic: Living in the Age of Entitlement. Nueva York: Atria Paperback.
Villalpando, M. E., Briceño, G., Castañeda, M. G., y Elizarra- rás, P. (2012). Consumo y cambio cultural en estudiantes de secundaria en Jalisco. México: CONACYT, SEJ.
Wikipedia (s/fa). “Bremen”. Recuperado de: https:// es.wikipedia.org/wiki/Bremen#/media/File:Germany_ location_map.svg
–––––– (s/fb). “Mapa de México con nombres”. Recupe- rado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Plantilla:Mapa_ de_M%C3%A9xico_con_nombres#/media/File:Blank_ map_of_Mexico.svg
Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods.
Thousand Oaks: Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open access policy
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
In accordance with the legislation of copyright, Espiral Estudios sobre Estado y Sociedad recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as their equity ownership, which will be given to the journal to for diffusion on open access. Espiral does not charge authors for sending and processing their articles for publication.
The authors are able to engage in independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article’s version published in Espiral (for example, to include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work was published for the first time in Espiral.
For all of the above, the authors (s) must send a format of a letter of transfer of property rights on the first publication duly completed and signed by the author (s). This format can be sent via email in PDF file to the email espiral.udeg@gmail.com. (Letter of transfer of author property rights)