Individualization processes in different cultural contexts: adolescents in Mexico and Germany

Authors

  • Gloria Briceño Alcaraz Centro de Investigaciones Pedagógicas y Sociales at the Secretaría de Educación Jalisco (SEJ), Mexico.

DOI:

https://doi.org/10.32870/espiral.v23i67.4309

Keywords:

identity, individualization, adolescents, reflexive modernity, culture.

Abstract

This article explores the major distinctions that mark the process of individualization of two groups of teenagers from different socio-cultural contexts located in Guadalajara (Mexico) and Bremen (Germany). The study explores some peculiarities in the process of individualization that acquire meaning in the light of the conditions and cultural contexts in which young people develop their lives. The theoretical framing formed the sociological concepts proposed by Beck, Giddens, Lash (1997) that refer to the process of individualization that acquire as guiding reference for understanding the construction of youth identities and the different ways in which adolescents today stick to the society. The methodological design was the case study with embedded units of analysis (Yin, 1994) using the interview as the main instrument of data collection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gloria Briceño Alcaraz, Centro de Investigaciones Pedagógicas y Sociales at the Secretaría de Educación Jalisco (SEJ), Mexico.

Professor-Researcher at Centro de Investigaciones Pedagógicas y Sociales at the Secretaría de Educación Jalisco (SEJ), Mexico.

References

Ayala, S. (2001). “La deserción escolar: ¿un callejón sin salida?”, en E. Matute, y R. M. Romo (coords.), Los retos en la educación del siglo XXI (pp. 77-101). Guadalajara: U. de G.

Banco Mundial (s/f). Gasto en investigación y desarrollo (% del PIB). Recuperado de: http://datos.bancomundial.org/ indicador/GB.XPD.RSDV.GD.ZS

Beck, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo

XXI.

–––––– y Beck-Gernsheim, E. (2002). Institutionalized Indivi- dualism and its Social and Political Consequences. Londres: Sage.

–––––– Giddens, A., y Lash, S. (1997). La modernización relexiva. Políticas, tradición y estética en el orden social moderno. Buenos Aires: Alianza.

Beck-Gernsheim, E. (2000). Was kommt nach der Familie?: Einblicke in nuen Lebensformen. Alemania: Taschenbuch. Brater, M. (2002). “Escuela y formación bajo el signo de la individualización”, en U. Beck (comp.), Los hijos de

la libertad (pp. 126-151). México: Fondo de Cultura Económica.

Briceño, G. (2011). “Deserción escolar y migración: corre- latos de la realidad mexicana”, en G. Briceño (coord.), Migración: desafíos y posibilidades (pp. 85-99). México: DAAD, Goethe Institut y APERFA.

–––––– (2012a). Entrevista personal realizada a Inge, ado- lescente de 14 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012b). Entrevista personal realizada a Viktoria, adolescente de 17 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012c). Entrevista personal realizada a Klaus, adolescente de 14 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012d). Entrevista personal realizada a Magdalena, adolescente de 17 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012e). Entrevista personal realizada a María, adolescente de 13 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012f). Entrevista personal realizada a Helen, adolescente de 14 años. Bremen, Alemania.

–––––– (2012g). Entrevista personal realizada a Inke, ado- lescente de 13 años. Bremen, Alemania.

Datenreport (2014). Datenreport. Der Stiftung Weltbevölke- rung. Soziale und demographische daten weltweit. Recu- perado de: http://www.weltbevoelkerung.de/fileadmin/ content/PDF/Datenreport_2014_Stiftung_Weltbevo- elkerung.pdf

Deutschland Magazin (s/f). "Gesellschaft & lntegration". Recuperado de: https://www.deutschland.de/de/topic/ leben/gesellschaft-integration

Diario Oficial de la Federación (30 de abril de 2014). Programa

Nacional de Juventud 2014-2018. México: Segob.

Die Welt (01 de agosto de 2013). “Das Geld hält Deutsche vom Kinderkriegen ab”. Recuperado de: http://www. welt.de/politik/deutschland/article118587583/Das- Geld-haelt-Deutsche-vom-Kinderkriegen-ab.html

Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa.

Fundación Mexicana para el Fomento de la Lectura, A. C. (2012). Encuesta Nacional de Lectura 2012. México: FunLectura.

Instituto Mexicano de la Juventud (2012). Encuesta Nacional de Valores en Juventud. México: UNAM, IMJUVE. Recu- perado de: www.imjuventud.gob.mx/imgs/uploads/ ENVAJ_2012.pdf

Kroger, J. (2003). “Identity development during adoles- cence”, en G. R. Adams, y M. D. Berzonsky (eds.), Blackwell handbook of adolescence (pp. 205-226). Malden: Blackwell.

Lash, S. (2003). "Reflexivity as Non-Linearity". Theory, Cul- ture & Society, 20(2), 49-58.

Marcia, J. E. (1993). “The relational roots of identity”, en J. Kroger (ed.), Discussions on ego identity (pp. 101-120). Hillsdale: Erlbaum.

Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.

Morduchowicz, R. (2004). El capital cultural de los jóvenes.

Argentina: FCE.

Meza, G. L., y Pederzini, V. C. (2008). “Migración internacio- nal y escolaridad como medios alternativos de movilidad social: el caso de México”. Estudios Económicos, (número extraordinario), 163-206.

Papalia, D. E., Wendkos, S. O., y Feldman, R. D. (2010). Desarrollo humano. México: Interamericana Mc Graw Hill Editores.

Reyes, J. A. (2009). Adolescencia entre muros. Escuela secun- daria y la construcción de identidades juveniles. México: FLACSO.

Ruiz, M. E., y Briceño, G. (2005). “La interdisciplinariedad en los estudios de la subjetividad: nuevos paradigmas en las ciencias sociales”, en E. M. Ruiz (coord.), Inter- disciplinariedad (pp. 19-39). Guadalajara: Universidad de Guadalajara/DEES.

OCDE (2013). Education at a Glance 2013. Indicadores y anexos. Tabla C1.1ª. Recuperado de: http://www.oecd. org/edu/educationataglance2013-indicatorsandannexes. htm#ChapterC

Schmaus, S. (2014). “Wie leben junge Menschen in Deutsch- land?”. DW. Recuperado de: http://www.dw.com/de/ wie-leben-junge-menschen-in-deutschland/a-18077083

Stake, R. E. (2000). “Case studies”, en N. K. Denzin, y Y.

S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research (pp. 435-453). Thousand Oaks: Sage.

Tiramonti, G. (2004). “Una nueva cartografía de sentidos para la escuela”, en G. Tiramonti (comp.), La trama de la desigualdad educativa: mutaciones recientes en la escuela media (pp. 101-118). Buenos Aires: Manantial.

Twenge, J. M., y Campbell, W. K. (2009). The Narcissism Epidemic: Living in the Age of Entitlement. Nueva York: Atria Paperback.

Villalpando, M. E., Briceño, G., Castañeda, M. G., y Elizarra- rás, P. (2012). Consumo y cambio cultural en estudiantes de secundaria en Jalisco. México: CONACYT, SEJ.

Wikipedia (s/fa). “Bremen”. Recuperado de: https:// es.wikipedia.org/wiki/Bremen#/media/File:Germany_ location_map.svg

–––––– (s/fb). “Mapa de México con nombres”. Recupe- rado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Plantilla:Mapa_ de_M%C3%A9xico_con_nombres#/media/File:Blank_ map_of_Mexico.svg

Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods.

Thousand Oaks: Sage Publications.

Published

2016-07-04

How to Cite

Briceño Alcaraz, G. (2016). Individualization processes in different cultural contexts: adolescents in Mexico and Germany. Espiral Estudios Sobre Estado Y Sociedad (eISSN: 2594-021X), 23(67), 169-202. https://doi.org/10.32870/espiral.v23i67.4309